Forschung
Forschungsschwerpunkte
Lehren und Lernen an Hochschulen erfolgt zunehmend in Kontexten von Digitalität und Digitalisierung. Dies erfordert (medien)didaktisch informierte Betrachtungen auf der Mikro-, Meso- und Makroebene. Neben abgeschlossener, umfangreicher Forschung zu Hochschullehre im Kontext des emergency remote teaching, erfolgt ebenso die Auseinandersetzung mit Fragen nach dem Einsatz von Open Educational Resources in Lehr-Lern-Kontexten und Student Engagement.
- Beispielpublikation
Händel, M., Fritzsche, E. S., & Bedenlier, S. (2024). Digitale Kompetenzen zum Studienstart als Gelingensfaktor im ersten Semester?. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 19(1), 25–43. https://doi.org/10.21240/zfhe/19-01/02
https://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1935
Internationalisierung und Digitalisierung sind Querschnittsthemen der strategischen Hochschulentwicklung, deren komplementärer Charakter zunehmend auch auf der Ebene der didaktischen Gestaltung von Lehrveranstaltungen genutzt wird. Hier besteht der Bedarf nach Forschung hinsichtlich der Erfassung von Lernergebnissen, der didaktischen Gestaltung international kollaborativer Veranstaltungen und der Betrachtung hochschulischer Strategien für dieses Feld. Forschung zu diesem Schwerpunkt wird am Lehrstuhl aktuell über die Analyse von hochschlichen Internationalisierungsstrategien durchgeführt.
- Beispielpublikation
Bedenlier, S. & Stöter, J. (2022). Digitale Internationalisierung an deutschen Hochschulen. Stand und (internationale) Perspektiven. Bonn: Deutscher Akademischer Austauschdienst. https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/analysen-studien/daad_arbeitspapier_digitale_internationalisierung_an_deutschen_hochschulen.pdf
Der Einsatz von Forschungssynthesen als forschungsmethodischer Zugang nimmt auch in den Bildungs- und Erziehungswissenschaften zu. Dies ist auch für die Themenbereiche der Medienpädagogik und –didaktik, bzw. Educational Technology, sichtbar. Gleichzeitig bedarf es der kritischen Prüfung, inwieweit dieser Ansatz auf bildungswissenschaftliche Fragestellungen und ihren spezifischen Charakter hin methodisch weiterentwickelt werden und wie eine solche Adaptation aussehen kann.
- Beispielpublikationen:2025). Evidence syntheses in educational technology research: What is not published in English is not visible? A tertiary mapping review. Review of Education, 13, e70022. https://doi.org/10.1002/rev3.70022, , , , & (
Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M., & Buntins, K. (eds.). (2020). Systematic reviews in educational research: Methodology, perspectives and application. Springer Fachmedien.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-27602-7
Forschungsergebnisse
2023
Introduction to Global Perspectives and Internationalization in ODDE
In: Olaf Zawacki-Richter, Insung Jung (Hrsg.): Handbook of Open, Distance and Digital Education, Springer Nature, 2023
ISBN: 9789811920806
DOI: 10.1007/978-981-19-2080-6_85
Digitalität, Ethik und Bildung. Ein Narratives Review zu Systematisierung eines internationalen Forschungsfeldes
In: MedienPädagogik 19 (2023)
ISSN: 1424-3636
DOI: 10.21240/mpaed/jb19/2023.03.05.X
Invisible borders in educational technology research? A comparative analysis
In: Etr&D-Educational Technology Research and Development (2023)
ISSN: 1042-1629
DOI: 10.1007/s11423-023-10195-32022
Introduction to Global Perspectives and Internationalization in ODDE
In: SpringerPlus (2022), S. 1-10
ISSN: 2193-1801
DOI: 10.1007/978-981-19-0351-9_85-1
Preservice Teachers' Online Self-Regulated Learning: Does Digital Readiness Matter?
In: Education Sciences 12 (2022)
ISSN: 2227-7102
DOI: 10.3390/educsci12040272
The Structure of Social Networks and Its Link to Higher Education Students’ Socio-Emotional Loneliness During COVID-19
In: Frontiers in Psychology 12 (2022), Art.Nr.: 733867
ISSN: 1664-1078
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.733867
Do higher education students have the means to learn during the Covid-19 pandemic? Student demands for distance learning in a suddenly digital landscape
In: Journal for Educational Research Online 14 (2022), S. 174-185
ISSN: 1866-6671
DOI: 10.25656/01:24877
URL: https://psyarxiv.com/5ngm9/
Do Higher Education Students Have the Means to Learn During the COVID-19 Pandemic? Student Demands for Distance Learning in a Suddenly Digital Landscape
In: Journal for Educational Research Online 14 (2022), S. 174-185
ISSN: 1866-6671
DOI: 10.31244/jero.2022.01.08
The webcam and student engagement in synchronous online learning: visually or verbally?
In: Education and Information Technologies (2022)
ISSN: 1360-2357
DOI: 10.1007/s10639-022-11050-3
Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic
In: Journal of Research on Technology in Education 54 (2022), S. 267-280
ISSN: 1539-152
DOI: 10.1080/15391523.2020.1846147
Faculty perceptions, awareness and use of open educational resources for teaching and learning in higher education: a cross-comparative analysis
In: Research and Practice in Technology Enhanced Learning 17 (2022)
ISSN: 1793-7078
DOI: 10.1186/s41039-022-00185-z
Institutional Measures for Supporting OER in Higher Education: An International Case-Based Study
In: Open Education Studies 4 (2022), S. 310-321
ISSN: 2544-7831
DOI: 10.1515/edu-2022-0019
Stress development during emergency remote teaching in higher education
In: Learning and Individual Differences 98 (2022), Art.Nr.: 102178
ISSN: 1873-3425
DOI: 10.1016/j.lindif.2022.1021782021
The Digital Turn in Internationalization. Konzepte, Strategien und Praktiken.
2021
(Zeitschrift für Hochschulentwicklung)
Open Access: https://zfhe.at/index.php/zfhe/issue/view/70
URL: https://zfhe.at/index.php/zfhe/issue/view/70
Akademische Mediennutzung Studierender im Corona-Semester 2020
In: MedienPädagogik 40 (2021), S. 229-252
ISSN: 1424-3636
DOI: 10.21240/mpaed/40/2021.11.18.X
“Generation invisible?“. Higher education students’ (non)use of webcams in synchronous online learning
In: International Journal of Educational Research Open (2021)
ISSN: 2666-3740
DOI: 10.1016/j.ijedro.2021.100068
Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 18 (2021), Art.Nr.: 50
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-021-00282-x
Correction to: Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester (International Journal of Educational Technology in Higher Education, (2021), 18, 1, (50), 10.1186/s41239-021-00282-x)
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 18 (2021), Art.Nr.: 61
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-021-00298-3
International Collaboration in the Field of Educational Research: A Delphi Study
In: Journal of New Approaches in Educational Research 10 (2021), S. 190-213
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2021.7.614
Self-Regulated Resource Management in Emergency Remote Higher Education – Status Quo and Predictors
In: Frontiers in Psychology (2021)
ISSN: 1664-1078
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.672741
Wie gestresst sind Lehramtsstudierende im Kontext der Umstellung auf digitale Lehre?
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 14 (2021), S. 152-169
ISSN: 1867-2779
Wie gestresst sind Lehramtsstudierende im Kontext der Umstellung auf digitale Lehre?
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand (2021), S. 152-169
ISSN: 1867-2779
Helplessness among University Students: An Empirical Study Based on a Modified Framework of Implicit Personality Theories
In: Education Sciences 11 (2021), Art.Nr.: 630
ISSN: 2227-7102
DOI: 10.3390/educsci11100630
Helplessness Among University Students: An Empirical Study Based on a Modified Framework of Implicit Personality Theories
In: Journal of Science Education (2021)
ISSN: 0124-5481
DOI: 10.31234/osf.io/md93x
URL: https://psyarxiv.com/md93x/2020
Facilitating student engagement through educational technology in higher education: A systematic review in the field of arts and humanities
In: Australasian Journal of Educational Technology 36 (2020), S. 126-150
ISSN: 1449-5554
DOI: 10.14742/AJET.5477
,Bildung’ und ,Digitalisierung’ im Spiegel von Digitalisierungsstrategien
In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2020), S. 41-59-59
ISSN: 0250-6467
Open Access: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1317
URL: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1317
Engaging students through virtual mobility: A systematic mapping review
In: Chang S, Gomes C (Hrsg.): Digital Experiences of International Students: Challenging Assumptions and Rethinking Engagement., Abingdon, New York: Routledge, 2020, S. 85-105 (Internationalization in Higher Education)
ISBN: 9780367226329
Digitalisierung hochschulischer Lehre und der third space: Hochschulprofessionelle als WegbereiterInnen für seamless learning?
In: Claude Müller Werder, Jennifer Erlemann (Hrsg.): Seamless Learning – lebenslanges, durchgängiges Lernen ermöglichen. Medien in der Wissenschaft, Band 77. Waxmann. Münster, New York., 2020
Online Learning
In: Papa R (Hrsg.): Oxford Research Encyclopedia of Education, New York: Oxford University Press, 2020 (Oxford Research Encyclopedias)
ISBN: 9780190264093
DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.674
(Lexikonbeitrag)
Mapping research in student engagement and educational technology in higher education: a systematic evidence map
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 17 (2020), Art.Nr.: 2
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-019-0176-8
URL: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-019-0176-8
Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic
In: Journal of Research on Technology in Education (2020)
ISSN: 1539-152
DOI: 10.1080/15391523.2020.1846147
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15391523.2020.1846147
A Comparative Study of National Infrastructures for Digital (Open) Educational Resources in Higher Education
In: Open Praxis 12 (2020), S. 241-256
ISSN: 1369-9997
DOI: 10.5944/openpraxis.12.2.1071
„I can do this – better than I thought. Instructors‘ experiences of the digital summer term 2020“.
EDEN 11th Research Workshop. (Lissabon, 21. Oktober 2020 - 23. Oktober 2020)
DOI: 10.38069/edenconf-2020-rw-0002
Elements of Open Education: An Invitation to Future Research
In: International Review of Research in Open and Distance Learning 21 (2020)
ISSN: 1492-3831
DOI: 10.19173/irrodl.v21i3.4659
Systematic Reviews in Educational Research. Methodology, Perspectives and Application
2020
ISBN: 978-3-658-27601-0
DOI: 10.1007/978-3-658-27602-7
URL: https://www.springer.com/gp/book/9783658276010
Female top performers in higher education STEM and humanities: socio-emotional perceptions and digital learning-related characteristics during COVID-19
In: Journal for the Education of Gifted Young Scientists (2020)
ISSN: 2147-9518
DOI: 10.17478/jegys.8113442019
Learning by doing? Practical reflections on conducting a systematic review in educational technology research
In: Zawacki-Richter O, Kerres M, Buntins K, Bond M, Bedenlier S (Hrsg.): Systematic Reviews in Educational Research. Methodology, Perspectives and Application, Wiesbaden: Springer, 2019, S. 111-127
DOI: 10.1007/978-3-658-27602-7_7
Facilitating student engagement through educational technology: Towards a conceptual framework
In: Journal of Interactive Media in Education 2019 (2019), Art.Nr.: 11
ISSN: 1365-893X
DOI: 10.5334/jime.528
Turkey
In: Qayyum A, Zawacki-Richter O (Hrsg.): Open and Distance Education in Asia, Africa and the Middle East: National Perspectives in a Digital Age., Singapore: Springer, 2019, S. 105-119 (Springer Briefs in Open and Distance Education, Bd.2)
DOI: 10.1007/978-981-13-5787-9
URL: https://www.springer.com/gp/book/97898113578622018
‘The Impact of my Work would be Greater here than there’: Implications of the International Mobility of Colombian Academics
In: Research in Comparative and International Education 13 (2018), S. 378-396
ISSN: 1745-4999
DOI: 10.1177/1745499918784681
Two Decades of Research Into the Internationalization of Higher Education: Major Themes in the Journal of Studies in International Education (1997-2016)
In: Journal of Studies in International Education 22 (2018), S. 108-135
ISSN: 1028-3153
DOI: 10.1177/1028315317710093
Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 15 (2018), Art.Nr.: 48
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-018-0130-1
Social network analysis of international student mobility: uncovering the rise of regional hubs
In: Higher Education 75 (2018), S. 517-535
ISSN: 0018-1560
DOI: 10.1007/s10734-017-0154-92017
Internationalization within higher education and its influence on faculty: experiences of Turkish academic staff
In: Journal of Research in International Education 16 (2017), S. 185-196
ISSN: 1475-2409
DOI: 10.1177/14752409177242722016
Jung I, Gunawardena CN: Book Review: Culture and Online Learning. Global Perspectives and Research
In: International Review of Research in Open and Distributed Learning, ATHABASCA UNIV PRESS, 2016, S. 256-258
Open Access: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2492/3661
URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2492/3661
(Rezension)
Teaching Trends 2016: Digitalisierung in der Hochschule: mehr Vielfalt in der Lehre
Münster New York: 2016
(Digitale Medien in der Hochschullehre, Bd. 5)
ISBN: 978-3-8309-3548-3
Open Access: https://www.pedocs.de/volltexte/2017/15136/pdf/Pfau_et_al_2016_Teaching_Trends_2016.pdf2015
Weller, M: Book review: The battle for open: how openness won and why it doesn’t feel like victory
In: Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 2015, S. 282-285
DOI: 10.1080/02680513.2015.1104501
(Rezension)
Internationalization of higher education and the impacts on academic faculty members
In: Research in Comparative and International Education 10 (2015), S. 185-201
ISSN: 1745-4999
DOI: 10.1177/1745499915571707
The Development of Distance Education Systems in Turkey, the Russian Federation and Saudi Arabia
In: European Journal of Open, Distance and e-Learning 18 (2015), S. 113-129
ISSN: 1027-5207
Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien deutscher Hochschulen
12 (2015)
Open Access: https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD AP Nr 12_Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien.pdf
URL: https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD AP Nr 12_Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien.pdf
(Working Paper)
- in Bearbeitung